
Övningar
Övning - att tolka lägesbunden data
Övningen går ut på att ta reda på så mycket som möjligt om en region i Sverige utifrån lägesbunden data. Detta innebär att du ska beskriva ett län, landskap eller annan region utifrån kartor.
Övningen genomförs i grupper om ca tre personer. Leta efter kartor hemma, i bibliotek, museum, Internet och så vidare. Ett tips är också att ni besöker Google Map.
Tolka information som ni får fram genom de olika kartorna och skriv ett PM om 1- 2 sidor som sammanfattar informationen ni fått fram. Exempel på aspekter som ni kan behandla är:
- - Naturlandskapet (jordmån, bergarter, topografi, klimat och växtlighet).
- - Infrastruktur
- - Bebyggelse
- - Befolkningens sysselsättning
- - Näringslivsstruktur
- - Hälsa och sjukvård
- - Utbildning och kulturliv
- - Skillnader mellan nutid och dåtid (jämföra kartor från 2000-talet med historiska)
- - Fysiska strukturer (fördelningen mellan: landsbygd och tätort, naturlandskap och kulturlandskap, människans utbredning, täthet i bebyggelse, infrastrukturens nät etc).
Det PM ni lämnar in ska också innefatta reflektioner över vad det är för typ av information som kan nås genom kartor. Vidare ska ni skriva något om vad som är lätt och svårt med att tolka geografisk information genom olika kartor. Ställer skillnader i skala till med problem? Hur hanteras det faktum att kartor är tryckta olika år? Blir det otydligheter när inte samma administrativa indelningar visas i alla kartor?
I texten ska ni ange referenser, det vill säga vilken karta respektive information bygger på. Detta anges med kartans namn, år den är tryckt och vem som givit ut den. Om informationen är hämtad från Internet räcker det att skriva länken där ni hittade den och vilket datum ni besökte sidan. I de fall kartor ingår i böcker anger ni referensen till boken samt kartans namn och år den är tryckt om den informationen finns med.
Att läsa ett landskap
Uppgiften går ut på att förstå djupare dimensioner av ett landskap och levandegöra detta i text.
- Välj ett landskap som du fotograferar
- Analysera det med avseende på följande aspekter
- Den fysiska dimensionen (Vad innefattar det? Vad finns det för naturbundna inslag? Hur har människan omformat landskapet? Vad finns det för avtryck av det samhälle vi lever i/har levt i? Vad finns det för bebyggelseformer och strukturer? Hur är topografin? Är det ett enhetligt eller mångfaldigt landskap?
- Tidsdimensionen (Vad finns det för avtryck från olika tider i landskapet? Vilka spår finns från de geologiska tidsåldrarna/förhistorisk tid /historisk tid och nutid?
- Mental dimension (Hur upplevs landskapet? Vilka värden finns det? Vad innefattar det för estetiska, kulturhistoriska och emotionella värden? Vad finns det för symbolism?
Uppgiften genomförs i grupper om ca 2 personer och redovisas skriftligt och muntligt. Den skriftliga redovisningen ska omfatta ca 2 A4-sidor Times New Roman (enkelt radavstånd).